Tråd: Uge 4's Anders And Blad

Hejsa alle sammen

I historien Oasen, billede 1 bliver Calisota nævnt.

Så hvis det ikke var før, er det ihvertfald nu officielt at Andeby ligger i Calisota.

Sv: Uge 4's Anders And Blad

Godt set! Calisota blev brugt af Barks, i den amerikanske originaludgave og altså ikke på dansk (hvor der bare står Andeby) i historien om det magentarøde frimærke. Calisota indgår i adressen på den ældre dame på brevet hvorpå frimærket sider.
( http://coa.inducks.org/story.php/x/W+OS … 2//magenta )

Calisota er en sammensætning af CALIfornia og MinneSOTA. Det er almindelig kendt, at dette er ændernes "hjemstat", f.eks. hedder en norsk tegneseriebutik www.calisota.no efter den.

I øvrigt mener jeg, at Karth... Carl Barks' ikke-Disney tegneserier bør komme i en samlet udgave på dansk.

Jeg ved godt forkortelsens betydning. Jeg havde bare ikke set den i en dansk udgivelse før. Det var det var nyheden.

Ikke for at virke hys eller noget

Vi ser her hvordan tekstmediet kan få ting til at se anderledes ud end det ville have gjort hvis vi havde siddet og snakket sammen alle tre. Jeg har mødt jer begge to, og ingen af os er hys af natur.
Det kan meget vel være en første-optræden af navnet på dansk - det må vi finde ud af.
At barks' sammensætning så er genial er noget helt andet - at sammensætte en vestkyststat og en midt-stat giver mulighed for al slags vejr - som der netop er i Andeby.

Ja, det kan godt være, at dette er første gang, at navnet optræder i danske Disney-hæfter, det kan være interessant at undersøge.
Mange af Barks navne (herunder stednavne) er jo geniale, og selv om Sonja Rindom også var meget dygtig til at finde på danske navne, så kunne man nogle gange ønske sig Barks' navne brugt direkte. Calisota er sådan et eksempel.
Jeg har tidligere eftersøgt, hvad sagføreren C. U. Encourt hedder på dansk. Jeg kan ikke finde original-historien igen, ellers kunne jeg hurtigt finde ud af det.

I øvrigt mener jeg, at Karth... Carl Barks' ikke-Disney tegneserier bør komme i en samlet udgave på dansk.

Er han med Vulkandal-serien? For der er da en direkte vanvittig advokat med... - eller misteltensballet måske?

Jeg kan huske at Noble X. Ample fra Serum to codfisch cove hedder Bred E. Skuldre på dansk!